Electricitate
-
Tarife de distribuție
În România, există 8 operatori de distribuție de energie electrică, iar tarifele practicate de aceștia sunt stabilite de ANRE, la anumite intervale. În funcție de zona de distribuție și de nivelul de tensiune, tariful de distribuție se adaugă la energia activă şi formează, alături de alte tarife, prețul final oferit de furnizor. Poți descărca alături tarifele de distribuție în vigoare.
-
Tarife de transport și sistem
Operatorul Sistemului național de transport energie electrică este Transelectrica, iar tarifele practicate de acesta sunt stabilite de ANRE. Poți descărca alături tarifele de transport și sistem în vigoare.
-
Alte tarife aplicabile consumatorilor de energie electrică
Pe lângă tarifele de transport și distribuție, un consumator de electricitate mai plătește taxe specifice, cum ar fi contribuția pentru cogenerarea de înaltă eficiență sau certificatele verzi. Poți descărca lista altor tarife din factura de electricitate ENGIE.
Gaze naturale
-
Tarife de distribuție
Există peste 130 de operatori de distribuție, iar tarifele practicate de aceștia sunt stabilite de ANRE, la anumite intervale, de regulă anual. În funcție de categoria de consum și de zona în care se află locul de consum, tariful de distribuție, alături de alte componente, formează prețul final oferit de furnizor. Poți descărca alături tarifele de distribuție în vigoare.
-
Tarife de transport
În România exista un singur transportator, Transgaz, iar tarifele se actualizează de regulă anual.
Poți descărca alături informații privind tarifele de transport valabile pentru anul gazier 2021-2022. -
Tarife de înmagazinare
În România, există doi operatori de înmagazinare: Depomureș și Depogaz, iar tarifele se actualizează la anumite intervale de timp, de regulă anual. Poți descărca alături tarifele de înmagazinare în vigoare.
Reluarea furnizării de energie în cazul neachitării facturii
-
Furnizarea gazelor naturale/a energiei electrice va fi reluată după ce achiţi integral obligaţiile de plată scadente, majorările de întârziere şi faci dovada plăţii integrale a debitului, prin formularul de contact online/call center/fax/centrele de relaţii clienţi. În anumite cazuri, conform contractului, ți se poate cere şi dovada constituirii garanției financiare.
Ulterior, ENGIE va transmite în maximum 4 ore (în timpul programului de lucru) o solicitare pentru reluarea alimentării la adresa de consum, către operatorul de distribuţie. La rândul său, operatorul de distribuție va efectua reconectarea în maximum 24 de ore pentru gaze naturale şi în 2 zile lucrătoare pentru energie electrică.
Te rugăm să permiţi accesul reprezentantului operatorului de distribuție la locul de consum pentru a se putea relua furnizarea energiei în termenele prevăzute.
Tariful aferent reluării alimentării cu energie este diferit, în funcţie de operatorul de distribuţie din zona locului de consum şi poate fi consultat pe website-urile distribuitorului. Valoarea acestuia va fi inclusă pe următoarea factură de energie emisă, iar aceasta trebuie achitată până la data scadentă.
Temei legal:
Gaze naturale: Ordinul ANRE nr. 29/2016 pentru aprobarea Regulamentului privind furnizarea gazelor naturale la clienții finali, cu modificarile si completarile ulterioare (art. 53, art.58 lit. e) și f), art. 59 lit. i), art. 61 lit. e).
Energie electrică: Ordinul ANRE nr. 5/2023 pentru aprobarea Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali, cu modificarile si completarile ulterioare (art. 26, alin. 2, alin. 3 şi art. 27, alin. 3).
Ordinul ANRE nr. 90/2015 pentru aprobarea contractelor – cadru pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice cu modificările și completările ulterioare (art. 14 lit. c) din Anexa nr. 1, pct. 5, lit. c) și g) respectiv pct. 6.7 din Anexa nr. 2, pct. 7.9 din Anexa 3 indice 2).
Ordinul ANRE nr. 46/2021 privind aprobarea Standardului de performanţă pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice, cu modificările și completările ulterioare (Pct. 12 din Anexa 4).